Мій досвід

Узагальнений досвід роботи
 Гриневич Людмили Миколаївни майстра виробничого навчання ДНЗ «Малинський професійний ліцей» 
на тему: «Застосування інтерактивних технологій на уроках виробничого навчання з професії «Кухар»
 Педагогічне кредо: «Щоб мати право вчити інших, потрібно постійно вчитися самому»
 Я дійшла до висновку, що лише наполеглива праця над собою допомагає стати справжнім педагогом. Гриневич Людмила Миколаївна має середню спеціальну освіту, з 1992 року працює в профтехосвіті, у 1996 році закінчила Рівненський кооперативний технікум за спеціальністю технік – технолог.
 11 вересня 2019 року пройшла курси підвищення кваліфікації при Білоцерківському інституті неперервної професійної освіти. 
16 01.2021р пройшла онлайн курси для вчителів та вихователів» Професійне зростання через самоосвіту» 
 24 – 25 січня 2021р. брала участь у Всеукраїнській конференції «Організація дистанційного навчання у школі: механізми та технології» при Київському університеті імені Бориса Грінченка, Донецькому Національному університеті імені Василя Стуса та Київського Національного університету імені Тараса Шевченка. 
26-27 лютого2021р брала участь у Всеукраїнській науковій конференції: «Використання технологій навчання в закладах середньої і професійної освіти» 
Тема над якою працюю: «Застосування інтерактивних технологій на уроках виробничого навчання з професії «Кухар». 
Мета:
 • оптимізація уроків виробничого навчання; 
• застосування інноваційних методів навчання;\
 • впровадження інноваційних виробничих технологій у навчально-виробничий процес. 
Вступ
     Конкуренція на сучасному ринку праці, вимагає від робітника не лише глибоких теоретичних знань, практичних вмінь та навичок, а й швидкої модернізації, креативності, постійного оновлення власного досвіду у виробничій сфері. Саме тому майстрам виробничого навчання необхідно постійно опановувати нові технології, розвивати власне мислення, удосконалювати вміння та навички, щоб заохочувати до активної виробничої діяльності здобувачів освіти - не як виконавців поставлених завдань, а як творчих особистостей, здатних до активного пошуку й втілення інноваційних технологій виробництва. Настала необхідність переходу від «передачі знань» до «навчання вчитися», «навчати жити». Сучасному здобувачеві освіти не так треба подати тему, як навчити осмислювати її, а він вже потім шукатиме інформацію, яка допоможе реалізувати проблему. Отож, повернути їх інтерес до вивчення спеціальних предметів, зробити навчання цікавим, посилити бажання учитися спонукає до пошуків. Сприяти вирішенню поставлених перед освітою завдань мають інноваційні технології навчання. І. Іноваційні технології – спосіб підвищення пізнавальної активності та професійної компетентності в учнів Сьогодні більшість навчальних закладів системи професійно-технічної освіти в той чи іншій мірі працюють у інноваційному режимі. Найважливіша риса сучасного навчання – його спрямованість на те, щоб навчити учнів не лише пристосовуватися, а й активно діяти в ситуаціях, які зазнали соціальних змін. Як відомо, процес оволодіння обраною професією розпочинається з вивчення загальнотехнічних дисциплін, з поступовим переходом до професійної підготовки. Професійна ж підготовка конкурентоспроможного робітника значною мірою залежить від професійної і педагогічної майстерності викладача та майстра виробничого навчання.
     Головними ознаками професійної майстерності педагогічного працівника є:
 • оволодіння ефективними засобами передачі учням знань і умінь;
 • уміння планувати й здійснювати педагогічний вплив;
 • уміння встановлювати правильні взаємостосунки з учнями, організовувати іпідтримувати їх; 
• спрямовувати їхню діяльність; уміння переконувати; 
• глибоке знання свого предмета, широка ерудиція тощо. 
     Отже, набуття високого рівня педагогічної майстерності — процес тривалий і складний. З огляду на це, неабияке значення має відмова від традиційних методів навчання. В процесі вступних інструктажів на уроках виробничого навчання, особливо на І курсі, багато уваги майстер приділяє показу трудових прийомів, операцій, демонструє їх 2-3 рази в повільному та робочому темпах. Потім здобувачі освіти це повторюють, упевнившись, що вони добре засвоїли прийоми і технологію, дає характеристику тих страв, які готують. 
    Особливу увагу учнів майстер звертає на організацію робочих місць, можливі помилки під час приготування страв, способи контролю та самоконтролю. Застосування на уроках виробничого навчання інтерактивних методів висуває певні вимоги до структури уроку, яка складається з таких елементів: мотивація, подання теми та очікування навчальних результатів, надання необхідної інформації, інтерактивна вправа,практична робота, підведення підсумків та оцінювання результатів. 
    Готуючись до проведення уроків виробничого навчання з використанням інтерактивних методів навчання, майстру потрібно напружено творчо і розумово працювати: 
- глибоко вивчити і продумати матеріал, основний і додатковий; 
- старанно спланувати заняття: визначити ролі учасників, підготувати матеріал, виробити критерії оцінки ефективності заняття;
 - передбачити різноманітні шляхи привернення уваги учнів на уроці до вивчаючого матеріалу; 
- демонструючи різні презентації до уроку,
 - відео фільми, - демонстрація інноваційних механізмів та пристроїв для приготування тієї чи іншої страви 
- демонстрація новітніх технологій у оформлені страв та подачі.
     Майстер виробничого навчання постійно повинен підвищувати свій фаховий рівень, володіти практичним досвідом, мислити над постійним самовдосконаленням і удосконаленням якості навчання, умінням встановлювати правильні взаємостосунки з учнями, організовувати і спрямовувати їхню діяльність, уміння переконувати, мати широку ерудицію.
     Під час вступного інстутажу Гриневич Л.М. використовує сучасні методи навчання: - «промінь думок» - «спільна проблема» - усі здобувачі освіти обдумують проблему, пропонують свої ідеї що до її розв’язання;
 ідеї можуть бути різні, навіть фантастичні; 
- «пошук інформації» може бути використаний з метою підготовки коротких відомостей про новітні технології і сучасні матеріали.
 - «вінок ідей» -«інтелектуальне казино» – це ефективний метод бригадного обговорення.
     На своїх уроках виробничого навчання майстер завжди віддає перевагу розвитку професійних інтересів учнів, формуванню умінь і навиків, професійних здібностей, любові до професії. Здобувачі професії вивчають правила теплової обробки харчових продуктів та напівфабрикатів, знайомляться з прийомами та послідовністю виконання операцій з первинної обробки продуктів, вчаться готувати різноманітні страви. Професія користується попитом серед випускників шкіл, адже вона є потрібною людям, бо із звичайних продуктів, маючи фантазію та смак, кухар створює справжні шедеври кулінарної майстерності Працюючи в напрямку розвитку інтересу здобувачів професії до обраної професії, організовується дослідницька робота учнів по вивченню новітніх виробничих технологій, технології приготування страв регіону, та страв, що забезпечують здорове харчування.
     Під керівництвом і за допомогою майстра постійно беруть участь в конкурсах професійної майстерності, обласних виставках професійної творчості профтехучилищ області. З перших уроків виробничого навчання, намагається розвивати в учнів цікавість до майбутньої професії, розповідаю про її значення в житті, наводить приклади людей, які захоплюються кулінарним мистецтвом, насамперед випускників, які закохані в свою професію та займали призові місця на конкурсах: 
    Зокрема 2016 р Участь у І –у Житомирському обласному чемпіонаті з кулінарного мистецтва і сервісу «BattleChefs 1.0» У номінації:«Кулінарне мистецтво – Традиційний хліб» 1- місце (Горай А.), диплом і золота медаль 
     2017р Участь у ІІ –му Житомирському обласному чемпіонаті з кулінарного мистецтва і сервісу «BattleChefs2.0» 2- місце дипломи і срібні медалі за напрямами: - «Сервіс - клас» - Черкас В. - практичні змагання "Оригінальна страва з риби та морепродуктів" «Форель запечена з лососевим мусом» Ситайло Т. 3- місце, диплом і бронзова медаль за декоративні вироби з овочів та фруктів «Карвінг» Ситайло В. 
     2018ручасть у третьому відкритому чемпіонаті з кулінарного мистецтва і сервісу«BattleChefs3.0» 2 місце Мартиненко Євгенія – фут- дизайн та друк в «Малинських новинах»
     2019р - участь в обласному етапі Всеукраїнського конкурсу професійної майстерності «World Skills Ukraine» серед учнів з професії «Кухар» II. Організація навчально – виробничого процесу     Організація навчально-виробничого процесу базується на змісті професійно-технічної освіти та реалізовується в кухні-лабораторії, відображаючи виробничу діяльність, згідно Державних стандартів відповідно до кваліфікаційної характеристики, навчальних планів і програм. Навчально-виробнича діяльність складається передусім з уроків виробничого навчання. Кожна дидактична мета, що ставиться на конкретному уроці виробничого навчання, як правило, вирішується під час його проведення. Зміст навчально-виробничої діяльності із застосуванням інновацій. Важливу роль в навчанні кухарської справи являється підготовка і проведення майстром виробничого навчання різних конкурсів професійної майстерності .
     В нашому навчальному закладі кожен рік проходять тижні професії, здобувачі професії ліцею приймають активну участь в ліцейних, міських ярмарках: «День міста», «Ярмарка професій», «Масниця» В навчальному закладі щорічно проводиться конкурс «Кращий з професії кухар». Для майстра виробничого навчання найголовнішим є удосконалення педагогічної майстерності, а саме - вміння урівноважити науковий, прикладний та творчий аспекти своєї праці, постійно шукати та впроваджувати універсальні та ефективні моделі втілення виробничого процесу, що забезпечувало б комплексний характер розвитку особистості здобувача професії, сприяло б його духовному піднесенню.Раціонально поєднавши традиційні і не традиційні методи навчання, майстер виробничого навчання, маючи певний досвід, отримує можливість підготувати висококваліфікованого робочого фахівця, який буде конкурентоспроможним на сучасному ринку праці завдяки соціальній та професійній компетенції. 
    Тому Гриневич Л.М. старається працювати над своєю самоосвітою разом з своїми здобувачами професії брати участь у різних міроприємствах які проходять в місці та області: 
    Це 1-й всеукраїнський літературно – мистецький фестиваль імені Василя Скуратівського«до Василя» «Приготування та відпуск бутербродів: 
     Участь у Військовому обласному зборі. Обслуговування військовослужбовців з польової кухні      Проведено Майстер – класи з професії «Офіціант»: «Складання полотняних серветок»(у Вишевицькій школі-інтернат)
 Щоб і ти в ногу з часом майстер в/н постійно відвідує виставки та міжнародні форуми харчової промисловості та упаковки м. Київ Застосування нових, інноваційних методик проведення занять, дають нам право стверджувати, що подолати проблему застарілості традиційної методики викладання цілком реально. 
     Тому при дистанційному навчанні Гриневич Л.М. провела відео урок «Приготування дріжджового тіста та виробів з нього» та майстер – клас по декоративній нарізці овочів Карвінг» та по приготуванню імбирного печива. 
     Постійно майстер разом із здобувачами освіти приймає участь у проведенні в ліцеї свята« Осінній листопад» та «Дари Осені»в та показають себе справжніми професіоналами, все це сприяє підвищенню інтересу їх до обраної професії та росту професіоналізму. З року в рік набувається досвід та підвищується якість підготовки кваліфікованих робітників з професії «Кухар Офіціант». Про це свідчать відгуки підприємців - роботодавців, які залюбки беруть наших здобувачів професії на практику, а потім і на роботу. 
     У своїй роботі велику увагу майстер в\н приділяє тісній співпраці із підприємствами-роботодавцями, щоб добре разом з учнями оволодіти технологічними процесами, впровадити в свою роботу новітні ідеї та технології приготування кулінарних страв, що відповідають потребам і вимогам ринку праці. Процес реалізації навчально-виробничого процесу по дуальній формі навчання здійснюється завдяки співдружності з приватними підприємствами міста які допомагають в оволодінні новітніми технологіями виробництва. В період вивчення конкретних технологічних операцій, вони намагаються формувати в учнів елементи професійної дисципліни, творчості й культури праці, основ професійної компетенції. Наші здобувачі освіти оволодівають сучасними методами роботи на підприємстві під час виробничої практики. Вони вчаться приймать самостійні рішення в реальних умовах, усвідомлюючи необхідність систематичного оновлення знань і творчого їх використання на практиці. . 
Висновок 
Практика показує, що при використанні інтерактивних методів навчання учні запам’ятовують 
75 % того, що висловлювали самі; 85 % того що, робили самі. Поліпшується не тільки запам’ятовування матеріалу, а також і його ідентифікація, використання у повсякденному житті. Використовування інтерактивних методів навчання в бригадах сприяє розвитку комунікабельності, співробітництва, уміння відстоювати свою точку зору, йти на компроміс тощо.
 Секрет досвіду дуже простий. Це – створення у здобувачів освіти інтересу до обраної професії. Посіявши зерно в душу своїх учнів, кожен майстер виробничого навчання мріє, щоб воно дало паростки. Моя праця не є марною. Мені приємно, що висококваліфіковані керівники закладів харчування, кухарі елітних ресторанів столиці і області, наставники молоді, майстри виробничого навчання професійно-технічних навчальних закладів міста– це мої учні. За період роботи виховала учнів-призерів обласних конкурсів фахової майстерності. У своїй педагогічній діяльності прагну не тільки навчити професії, а й виховати людину - всебічно розвинену, найвищу цінність суспільства.

Комментарии